Är det verkligen möjligt att ett enda ord kan få din försäljning att explodera?
Absolut. Och strax ska jag berätta vilket ord jag tänker på. Men låt oss ta det ifrån början.
Har du någon gång hamnat på en middag med en person som ägnade större delen av kvällen åt att tala om sig själv?
Vilken känsla hade du i så fall när du lämnade tillställningen? Ville du träffa honom eller henne igen?
Förmodligen inte. Självupptagna människor är inte särskilt intressanta.
Dessvärre är det precis så här som många företagare beter sig när det handlar om marknadsföring. De talar bara om sig själva.
Resultatet blir att kunderna lägger benen på ryggen och aldrig mer kommer tillbaka.
Är du en tråkmåns?
Företagsvärldens motsvarighet till den tråkige middagsgästen är företaget som enbart pratar om sina egna bedrifter, hur länge de har funnits i branschen, hur duktiga de är och vilka fantastiska utbildningar och diplom personalen har.
Allt det där har sin plats också när det handlar om att kommunicera med potentiella kunder. Men oftast är det inte detta som de i första hand är intresserade av när de surfar in på din hemsida eller läser dina broschyrer.
Det låter kanske dystert men kunderna är i första hand inte intresserade av dina varor eller dina tjänster.
De vill framför allt få reda på hur du kan hjälpa dem att lösa de problem som de brottas med.
För dig är det kanske självklart att din långa coachutbildning i London är en garanti för att kunden kommer att få fantastiskt bra hjälp av dig. Men det är inte säkert att kunden ser den kopplingen lika tydligt som du.
Vad du kan göra åt detta
Därför måste du alltid lägga fokus på att berätta vad han eller hon har att vinna på att anlita dig. Först därefter kan det vara på sin plats att bevisa att du kan leverera detta genom att berätta om dina kvalifikationer, hur länge du har varit i branschen och så vidare.
Om du nu känner på dig att du gjort dig skyldig till att prata lite för mycket om dig själv, så behöver du inte gräva ner dig för det. Det är lätt ordnat. Så här gör du:
1. Börja med att ta fram alla dina säljtexter. Gå igenom materialet och ställ dig följande fråga: ”Hur mycket använder jag orden ’vi’ och ’jag’ och hur mycket använder jag ordet ’du’?” Just det – ”du” är ordet som jag syftade på i början av den här artikeln och som drastiskt kan öka dina möjligheter till försäljning.
2. Om du märker att du använder ”vi” och ”jag” mer än du använder ”du”, gå igenom texterna på nytt och prova att skriva om dem så att det blir tvärtom, det vill säga så att ”du” är det vanligaste ordet. Se till att texterna i första hand handlar om kunden och hur du kan hjälpa honom eller henne att lösa sina problem, inte om dig och ditt företag. Självklart måste du tala om dig och din verksamhet också, men det är inte där du ska lägga fokus.
3. Gå igenom materialet ytterligare en gång och fråga dig om det är tydligt för andra än dig själv på vilket sätt det du talar om kommer att gynna kunden? Med andra ord: Vad innebär det du berättar om för läsaren? Om du nämner att du har varit i branschen i 30 år, på vilket sätt är det en fördel för de som funderar på att handla av dig? Räkna inte med att detta är självklart, berätta om det.
Hur du springer om dina konkurrenter
När du vrider bort fokus från dig själv och din verksamhet och riktar den mot kunderna, känner de sig mer välkomna. Du visar att du förstår dem och deras svårigheter, och att du kan hjälpa dem att få ordning på deras problem.
På så sätt kan du även öka ditt försprång gentemot dina konkurrenter. Många företag beter sig nämligen som den där tråkiga middagsgästen och är ganska självcentrerade. Om du väljer en annan väg kommer du att sticka ut från mängden.
Bara genom denna enkla lilla förändring kan du drastiskt öka dina chanser till ökad försäljning. Vi vill nämligen inte handla av någon som inte kan förklara för oss vad vi får i utbyte för våra pengar och vilka resultat vi kan förvänta oss av en affär.
Lika lite som vi vill äta middag med någon som bara talar om sig själv.
Vad är din åsikt? Säg vad du tycker i kommentarsfältet.