Reklampsykologen.se är bloggen för dig som vill lära dig mer om mekanismerna bakom framgångsrik reklam och internetmarknadsföring.
Här får du handfasta och konkreta tips på hur du kan kommunicera mer säljande och öka din försäljning via nätet.
Detta har hänt
Jag som ligger bakom sajten heter Fredrik Hillvesson. Och namnet ”reklampsykolog” är faktiskt inte bara ett påhitt. I grund och botten är jag leg. psykolog.
Innan jag började arbeta inom näringslivet och med kommersiell verksamhet jobbade jag i flera år inom så kallad klinisk psykologi, bland annat med kognitiv terapi. Det var en intressant och på många sätt givande tid som gav mig en ovärderlig insikt i hur människor fungerar.
Efter några år kände jag dock att jag var färdig med den biten av psykologrollen. Jag beslöt mig därför för att byta spår och gick över till att jobba som konsult inom näringslivet.
Journalistik, NLP, copywriting, marknadsföring och försäljning
Några år senare tyckte jag att tiden var mogen för att bli min egen chef och startade då ett eget konsultföretag tillsammans med två före detta kollegor.
När jag tänker tillbaka har jag alltid haft ett stort intresse för reklam och marknadsföring, även innan jag hamnade inom näringslivet. Jag har plöjt mängder av böcker inom just dessa områden.
Jag har också utbildat mig i olika former av kommunikation, bland annat journalistik och NLP, neurolingvistisk programmering. Dessutom har jag hunnit ta några högskolepoäng i ekonomi med inriktning mot marknadsföring och ledarskap. Även kurser i copywriting och försäljning finns på meritlistan.
Mina kunskaper om marknadsföring och reklam har jag även haft stor nytta av i samband med att jag har marknadsfört de tre böcker som jag skrivit och som handlar om så vitt skilda saker som att sluta snusa, skriva uppsats och komma tillrätta med sömnproblem.
Erfarenheter och nya insikter
På Reklampsykologen.se delar jag med mig av mina kunskaper och erfarenheter inom internetmarknadsföring och reklampsykologi samt en del av det jag lär mig framöver.
Genom åren har jag konsumerat mängder av information inom det här området, men jag har naturligtvis massor kvar att lära, så fortbildningen fortgår.
Jag är medveten om att ordet ”reklam” enbart är en del av det som kallas marknadsföring. Men jag gillar ordet, och ”reklampsykolog” är ett vedertaget begrepp, så därför har jag valt att kalla sajten för just detta.
Teori och praktik
Innehållet kretsar dock inte enbart kring just reklam utan marknadsföring i allmänhet och internetmarknadsföring i synnerhet. Här hittar information om allt ifrån copywriting till sökmotoroptimering.
Tanken är att varva konkreta tips med teoretiska resonemang, så att du inte bara vet VAD du ska göra utan också VARFÖR du ska göra det.
Min ambition är att uppdatera bloggen med jämna mellanrum, så kom tillbaka då och då för att lära dig mer om hur du kan förbättra din marknadsföring på internet och öka din försäljning.
Om du vill komma i kontakt med mig får du gärna höra av dig via mitt kontaktformulär.
Välkommen.
/Fredrik