Vilken är den viktigaste egenskapen du kan utveckla för att bli en duktig internetmarknadsförare?
Förmodligen inte den du tror.
Ställ nyss nämnda fråga till vem som helst och jag är övertygad om att du kommer att få svar som ”kreativitet”, ”driftighet” och ”affärsmässighet”. Och visst, det är knappast någon nackdel att besitta dessa egenskaper för den som vill lyckas i kommersiella sammanhang.
Men det finns en egenskap som ofta glöms bort när det gäller internetmarknadsföring och som vanligtvis INTE förknippas med att sälja varor och tjänster på nätet.
Vilken egenskap är det jag tänker på?
Vi kommer dit alldeles strax, men låt oss först titta på vad internetmarknadsföring i grund och botten går ut på.
Konsten att kommunicera med dina kunder
Jag tror att de flesta är överens om att internetmarknadsföring i mångt och mycket kretsar kring kommunikation. Och till stora delar handlar det om att kommunicera att du har lösningen på dina potentiella kunders problem.
Om du säljer huvudvärkstabletter så kommer du att bli framgångsrik om du lyckas att berätta för dina prospekt att du kan hjälpa dem att slippa smärtan.
Om du säljer viktminskningsinformation så är det viktigt att du på ett trovärdigt sätt kan berätta för dina prospekt att du kan hjälpa dem gå ner i vikt.
Om du säljer en nätdejtingtjänst så är nyckeln till framgång att övertyga dina singelprospekt om att du kan visa dem vägen till tvåsamhet.
Ett problem — och en lösning
För att kunna göra detta på ett bra sätt så gäller det att du förstår vilket problem som dina potentiella kunder har så att du kan ta fram en lösning på problemet och berätta att du har denna lösning.
Ganska enkelt, inte sant?
Absolut, men ingenting av detta blir möjligt om du inte först förstår vad det är för problem som dina kunder har. Och det gäller inte bara att ha ett hum om detta. Du måste ha en ingående förståelse för vad problemet är för att du ska bli trovärdig när du talar om din lösning.
Och vad är det då som krävs för att vi ska förstå vilka svårigheter som en annan människa går igenom?
Just det – empati.
Förutsättningen för att kommunicera effektivt
Empati är med andra ord den egenskap som jag rankar som en av de absolut viktigaste när det handlar om att bli en duktig internetmarknadsförare.
Vad är då empati? Så här definieras begreppet enligt Wikipedia:
”Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta.”
Ju mer empati du kan känna med dina prospekt, desto bättre lösningar på deras problem kommer du att kunna utveckla, och desto bättre kommer du att kunna berätta om denna lösning.
Kan du svara på dessa frågor?
Empati är ett ganska komplicerat begrepp i sig och något som vi nog alla kan jobba på att utveckla. Det finns dock några enkla saker du kan tänka på för att förbättra din förmåga att sätta dig in i dina potentiella kunders situation. Här är några förslag:
- Verka inom en nisch som du själv tillhör eller har erfarenhet av. Det är betydligt svårare att förstå dina kunder om du driver en resebyrå men är helt ointresserad av att resa själv. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är att göra det onödigt svårt för sig själv.
Om du regelbundet ägnar dig åt samma aktiviteter som din målgrupp, så kommer du också att ställas inför samma utmaningar. Och det hjälper dig när du ska sätta dig in i deras situation.
- Gör en noggrann profil av din typiska kund — en så kallad kundavatar. Försök att föreställa dig hur hans eller hennes situation ser ut när det gäller yrke, ålder, civilstånd, drömmar och så vidare. Ju bättre insatt du är i dina kunders livsvillkor, desto enklare blir det att se på livet genom deras ögon.
- Varje gång du skapar nytt marknadsföringsmaterial, gå igenom det ur dina kunders perspektiv utifrån din kundavatar. Sätt dig i deras mentala stol och fråga dig hur de kommer att uppfatta det du talar om.
- Lyssna på dina nuvarande kunder när du träffar dem. Vilka utmaningar står de inför? Vad brottas de med just nu? Vad drömmer de om? Ta varje chans du får att lyssna på vad de har att säga. Dessa pratstunder kan vara guld värda för både dig och dina kunder.
Bättre förutsättningar för återkommande affärer
En person som känner sig förstådd kommer att vara betydligt mer välvilligt inställd till att ha med dig och din verksamhet att göra. Han eller hon kommer dessutom att vara mer benägen att komma tillbaka till dig i framtiden. Du får helt enkelt mer lojala kunder när du anstränger dig för att sätta dig in i deras situation.
Jag gissar att få av dina konkurrenter kommer att vara lika förstående, vilket ger dig ett försprång.
Dessutom slår du två flugor i en smäll. Inte nog med att du ökar möjligheten till en ökad försäljning när du blir bättre på att förstå dina kunder. Du gör även en god gärning genom att du hjälper dem att lösa sina problem.
Vem sa att marknadsföring inte kan bidra till att göra världen bättre?
Håller du med mig? Dela med dig av din åsikt i kommentarsfältet här nedan.