I den bästa av världar skulle alla som har ett behov av det du säljer köpa av dig första gången de besökte din sida. Dessvärre är detta sällan fallet. Så låt oss titta på vad det är som håller vissa kunder tillbaka – och hur du kan göra någonting åt det.
En anledning till att de som besöker din hemsida inte köper av dig är att de inte känner dig och därmed inte vågar lita på dig. Även om du är världens mest ärliga person så vet ju inte besökarna det.
Trots att allt fler väljer att göra sina inköp via nätet så är det fortfarande ett ganska anonymt medium, och det är svårt att veta vem man kan lita på.
Frågor skapar osäkerhet
En annan anledning till att köpet inte blir av är att kunderna kan ha frågor som du glömt eller missat att besvara i dina säljtexter. Det kan handla om alltifrån hur varan levereras till om en programvara fungerar på Mac eller inte.
Så länge ett frågetecken förblir outrätat så minskar motivationen att handla, och det gör att plånboken stannar i fickan.
Ett tredje skäl till att den blir kvar där är att besökaren känner sig osäker på om varan eller tjänsten är rätt för honom eller henne, och att den inte ska motsvara förväntningarna.
Det är ingen höjdare att beställa något och sedan upptäcka att det inte alls var vad vi hade väntat oss. Ingen vill göra en dålig investering.
Så ökar du din försäljning på internet
Där har du tre anledningar till att kunderna kan tveka till att handla av dig. Så vad kan du då göra åt detta? Här är tre förslag:
Tips #1: Visa vem du är
Låt dina besökare lära känna dig en smula. Visa dig själv med bild och berätta om dig själv. Det behöver inte vara några långa utläggningar men se till att besökarna får en chans att lära känna dig bättre.
Det gör att besökarna ser att det är en riktig person som ligger bakom sajten, vilket genast gör att förtroendet ökar.
Tips #2: Var tillgänglig
Se till att det är enkelt att komma i kontakt med dig. Skriv ut dina kontaktuppgifter på åtminstone ett ställe på din sajt och gör den sidan lätt att hitta.
Erbjud gärna också flera möjligheter att komma i kontakt med dig – e-post eller kontaktformulär samt ett telefonnummer är en bra början. Poängtera också att kunderna är välkomna att höra av sig om de har några frågor kring det du säljer.
Får du många frågor av liknande sort, kan det vara idé att göra en sida med vanliga frågor och svar för att minska den osäkerhet en del kunder kan känna.
Tips #3: Ge kunden rätt att ångra sig
3. Erbjud en generös garanti. Ju större möjligheter kunderna har att ångra sig och få pengarna tillbaka om varan eller tjänsten inte motsvarade deras förväntningar, desto tryggare kommer de att känna sig och desto större chans för att de ska våga handla av dig.
Var tydlig med vilka villkor som gäller och se till att efterleva dem till punkt och pricka.
Du minskar köpmotståndet och ökar din försäljning
När du visar vem du är, finns tillgänglig för att svara på frågor och dessutom gör det enkelt för kunderna att ångra sig, så tar du bort mycket av det motstånd som många kunder kan känna innan de handlar av någon första gången.
På så vis fångar du upp många kunder som i annat fall kanske skulle ha avstått från att handla och gått till någon av dina konkurrenter i stället.
Att inte ta detta på allvar är som att frivilligt avstå från en del av försäljningen och lämna pengarna på bordet. Och det är ju onödigt.
Har du själv använt dig av något av dessa sätt för att förbättra din försäljning? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet här nedan.