Internetmarknadsföring på tomtens vis

Marknadsföring och tomtefar är knappast två fenomen som vi vanligtvis kopplar samman med varandra. Men faktum är att du kan lära dig en hel del av den skäggige mannen ifrån Nordpolen om att öka din försäljning. Låt mig förklara.

Går allt att sälja med mördande reklam?

En vanlig uppfattning om reklam och marknadsföring är att det handlar om att övertyga eller i värsta fall lura människor att köpa något. ”Allt går att sälja med mördande reklam” är ett påstående som många tyvärr fortfarande håller som sant.

Men faktum är att den synen på marknadsföring ligger ganska långt ifrån sanningen. Internetmarknadsföring handlar till stora delar om något betydligt mer osjälviskt – nämligen att vara generös och att dela med sig. Ungefär som tomten alltså.

Nu bedriver visserligen inte tomten någon kommersiell verksamhet vad jag vet. Men om han gjorde det, nog skulle du vara ganska mottaglig för hans säljpitch efter alla dessa år av osjälviskt givande?

Undervisning = marknadsföring

En av anledningarna till att jag tänkt lite extra på detta den senaste tiden är att jag nyligen såg en video med den amerikanske författaren och infoprenören Brendon Burchard. En stor del av hans arbete går ut på att hjälpa andra företagare att bli framgångsrika genom att sälja sin kunskap.

Han berättade att människor ofta kommer till honom och säger att det är så lätt för honom att bli framgångsrik eftersom han är så duktig på marknadsföring. Han brukar då svara något i stil med ”jag är inte alls marknadsförare – jag är en lärare”.

Poängen han ville föra fram var att marknadsföring i dag till stora delar handlar om att sprida värdefull information till andra. Detta för att bland annat visa vad vi har att komma med och för att bygga en relation med de som tar del av vår kunskap.

”Får det lov att vara en bit ost?”

Den här principen, att marknadsföra sig genom att dela med sig, är långt ifrån ny och förekommer även utanför nätet. Det räcker med att ta en tur på Ica en fredagseftermiddag för att se hur det här sättet att marknadsföra sig används för att sälja mat.

Du har säkert inte undgått de bord där representanter för olika varumärken står och delar ut gratisprover, exempelvis ost- eller korvbitar. Förhoppningen är att du ska gilla det du får och vilja investera i en större bit.

Och det är en försäljningsstrategi som båda vinner på: Säljarna får möjlighet att visa vad de säljer, och du får en möjlighet att bedöma om du är beredd att betala för det eller inte.

Hur du marknadsför dig själv som tomten

Du kan göra på samma sätt för att marknadsföra dig själv och dina varor eller tjänster. Ett bra sätt att vara generös på nätet är att dela med sig av information av olika slag, exempelvis rapporter, konsultationer, artiklar eller nyhetsbrev.

Du kan själv använda dig av den här principen genom att följa följande steg:

  1. Börja med att fundera på vad du kan erbjuda exempelvis besökarna på din hemsida utan att ta betalt för det. Vilken typ av information kan du dela med dig av som du tror kan vara till glädje för dem?
  2. Vilket är det bästa sättet att sprida den här typen av information? Ett nyhetsbrev? En blogg? En gratisrapport? Något annat? Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra – tvärtom, ju fler sätt du kan dela med dig på, desto bättre.

Receptet för fler nöjda kunder

När du ger bort någonting gratis ger du människor en möjlighet att lära känna dig och dina produkter utan att de behöver riskera någonting i form av pengar. Det gör också att de får en chans att bedöma om det du säljer är rätt för dem eller inte.

Förmodligen kommer inte alla att gilla det de får. ”You can’t win them all”, som det brukar heta. Men genom att alla har möjlighet att få ett litet prov på det du säljer har du fått en chans att visa vad du går för. Det gör också att du minskar risken för missnöjda kunder.

Samtidigt kan du börja bygga en relation med dina framtida kunder. Och är det något som effektiv marknadsföring handlar om så är det att bygga långa och förtroendefulla relationer. Ungefär som med tomten alltså.

Låt mig veta vad du tycker i kommentarsfältet.

Lämna en kommentar

error: Copyright © 2011-2022 reklampsykologen.se
Don`t copy text!