Tre saker som Seinfeld kan lära dig om marknadsföring på nätet

Seinfeld – vad har han med internetmarknadsföring att göra? ”Ingenting”, säger du. ”En hel del”, säger jag. Få har lyckats nå ut till så många människor som han, och en del av de framgångsfaktorer som ledde fram till hans succé går att använda även vid marknadsföring på nätet.

76 miljoner människor

Jag tror inte att jag får många mothugg om jag säger att Seinfeld är en av modern tids mest framgångsrika personer inom nöjesindustrin. Under de nio år som hans självbetitlade serie sändes sågs den av miljontals människor över hela världen.

När sista avsnittet sändes bänkade sig inte mindre än 76 miljoner människor framför teven för att ta farväl. Och detta lönade sig naturligtvis ekonomiskt. Han sägs fortfarande tjäna miljarder på repriserna. Inte illa för en show som sade sig handla om ”ingenting”.

Seinfelds framgång var knappast en slump. För att hålla sig på toppen år efter år krävs det mer än bara tur.

Ingen internetmarknadsförare, men …

Någonting gjorde att serien blev så populär och höll greppet om tittarna i så många säsonger. Dessutom fortsatte den att göra det även efter att serien lagts ner, exempelvis i form av repriser och DVD-boxar.

Och även om Seinfeld i första hand inte är någon internetmarknadsförare, så kan vi lära oss en hel del av hans framgångar och använda det i vår egen verksamhet.

Här följer tre av de principer som jag tror ledde till Seinfelds makalösa framgång och som enkelt går att använda inom marknadsföring på internet:

Framgångsfaktor #1: Leverera värde

Om människor inte skulle ha fått ut någonting av att titta på Seinfeld skulle serien ha lagts ner innan någon hunnit säga ”sitcom”. Det säger sig självt. Anledningen till att serien blev en sådan succé var naturligtvis att människor fick fick så mycket värde av den i form av underhållning.

När det handlar om marknadsföring på nätet så gäller det också att leverera värde. Dels i form av de produkter som du säljer, men även i sammanhang där du inte tar betalt för den information du ger.

Ju mer du delar med dig av värde i form av artiklar, videosnuttar, tips och annat, desto bättre relation kommer du att få med dina kunder och prospekt och desto mer kommer de att vilja ha med dig att göra.

Framgångsfaktor #2: Tala till hjärtat

Om vi hårdrar det en smula så finns det egentligen bara ett syfte med en sitcom (förutom att sälja reklamtid) och det är att få människor att skratta.

Speciellt gäller detta Seinfeld eftersom denna serie aldrig kryddade sina avsnitt med sedelärande historier till skillnad från många andra komediserier.

Innebär nu detta att du ska bli en pajas och göra allt vad du kan för att få dina kunder att skratta? Nej, absolut inte, men däremot bör du sträva efter att väcka deras känslor och inte enbart kommunicera med dem utifrån logik och fakta.

Vi människor fattar inte våra köpbeslut utifrån logiska och rationella argument, i alla fall inte i första hand. Man brukar säga att vi fattar våra köpbeslut med våra känslor och rationaliserar dem med vårt förnuft. Med andra ord köper vi inte det vi i första hand behöver, utan det vi vill ha.

För att dina kunder ska upptäcka fördelarna med det du säljer bör du därför använda dig av en även känslomässiga argument och ord. Dessutom är det ingen dum idé att även använda känslomässiga medier, exempelvis video och ljud som komplement till dina texter.

Framgångsfaktor #3: Följ din passion

När Seinfeld valde att lägga ner sin serie sägs det att han blev erbjuden fem miljoner dollar, det vill säga omkring 30 miljoner svenska kronor, per avsnitt för ännu en säsong. Återigen, inte illa för en show om ingenting. Ändå valde han att säga nej.

Utifrån detta är det inte svårt att förstå att Seinfeld är en man som i första hand styrs av att ha roligt och inte enbart göra saker för pengarnas skull, vilket han också har berättat om i intervjuer.

Självklart hade det säkert varit ett annat ljud i skällan om han inte redan hade haft ett sprängfyllt bankkonto vid tiden för detta, men det finns säkert de som ändå skulle ha valt att hoppa på erbjudandet på grund av det lukrativa erbjudandet.

Den främsta lärdomen i detta är naturligtvis att satsa på saker som du har en passion för. Det är svårt att sälja saker som du inte ställer dig helhjärtat bakom.

Dessutom krävs det ett starkt engagemang för att orka lägga den tid som det krävs för att hålla sig uppdaterad inom sitt område och kunna vidareföra dessa kunskaper till dina kunder och prospekts.

”Ingenting” räcker inte

Där har du tre av de ingredienser som jag tror var viktiga för Seinfelds framgångar.

Menar jag att detta var det enda som ledde till den braksuccé som showen kom att bli? Absolut inte, men jag tror att det här var bidragande faktorer.

Inte heller säger jag att dessa faktorer är en garanti för att bli framgångsrik inom andra områden, exempelvis internetmarknadsföring. Men jag tror att de definitivt ökar dina möjligheter att nå ut till människor.

Och precis som Seinfelds framgångar var ett resultat av mängder av faktorer som samspelade på ett bra sätt så krävs det mer för att lyckas på nätet. Men detta är en bit på vägen.

Framgång inom internetmarknadsföring är naturligtvis inte heller en tillfällighet, lika lite som det är det inom nöjesindustrin. För att lyckas krävs det lite mer än ”ingenting” – även om Seinfeld själv lär vara av en annan uppfattning.

Låt mig veta vad du tycker i kommentarsfältet här nedan.

Inga kommentarer än... Bli den första att säga något!